القائمة الرئيسية

الصفحات

النص الاول بيكون present simple السهل و المعروف و النص التاني بيكون will + verb لوحده و الاهم من دا كله طبعا الاستخدام : بنستخدم الحاله الاولى ل if مع
١-التشجيع 💪 او ٢-التهديد 💀🔪🔫و ٣-النصيحه 👪
طب اية مش هنشوف امثلة على الكلام اللطيف دا 😎
1- If you study hard , you will pass the exam
2- If you make noise , I will punish you
3- If you exercise ,you will be fit
مستني اية ... خلاص تمت ... اه و الله
و يالا بينا نشوف الحالة التانية ل IF 😎
If + past simple , would + verb
طب اي الكلام دا
بص يا أصديقي الصدوق الحالة دي بقه محدش بيعرف يستخدمها خالص ، ليه بقى لانها عبارة عن تخيل . يعني ايه ؟ يعني بتتخيل ان الشيء كانه حصل لكن هو في الواقع محصلش : عايش الوهم يعني
طب تعالى خد مثال بالعربي
لو كنت غني كنت اشتريت عربيه مرسيدس ، السوءال هل انا غني ، لا . بس تخيلت اني كنت غنى .
مثال تاني : لو قابلت نانسي عجرم حتجوزها 💑
. هل انا قابلت نانسي ؟ طبعا لا ، لكن تخيلت اني قابلتها .
و هفضل اتخيل كدا طول عمري هو الخيال علية جمرك و لا اية
مثال كمان لو انا مكان الادمن هعمل مثال كمان عن هيفاء وهبي💙
يالا بينا بقى نرجع للي كنا بنقوله عشان الخيال مايعلاش😜
يبقى الفكرة ان الجمله لازم تكون في الماضي
If I met Nancy Agram , I would marry her
If I were rich , I would buy a Mercedes car

تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق

إرسال تعليق