القائمة الرئيسية

الصفحات

كتير من اللي بيتكلموا English مش بيعرفو امتى يستخدموا الــ present perfect و دا لانهم مش فاهمين استخدامه بيكون عامل ازاى فى الجمل .
بص يا سيدي و قارن كدا بين الـ 3 جمل دول :
* I am sick
* I was sick yesterday
* I have been sick for a week.
اول جمله دي بتقول انا مريض دلوقتي بس
و التانيه انا كنت مريض و دلوقتي زي الفل
و الثالثة بقى بتقول انا كنت و مازلت مريض و بقالي اسبوع .
و هو دا بقى اللي بيقولو علية الــ present perfect الزمن اللي بيربط بين الماضي و الحاضر ، يعني مش ماضي بس و لا حاضر بس .
وسامعك ياللي بتقول عاوزين مثال تاااااني ----> خد عندك
* I live in Cairo
I lived in Cairo
* I have lived in Cairo for 10 years
المثال الاول انا عايش في القاهرة حاليا
و الثاني انا كنت عايش في القاهرة في اي وقت في الماضي
و الثالث انا كنت و مازلت عايش في القاهرة بقالي عشر سنين اي من عشر سنين حتي الان .
طب واحد كمان بقى عشان التاكيد
ايه الفرق بين :
I didn't eat anything yesterday
و I haven't eaten anything since yesterday
الاول انا ماكلتش حاجه امبارح بس يعني ممكن اكون اكلت النهارده
لكن التاني انا ماكلتش حاجه من امبارح و لغاية دلوقتي
اخر مثال : I didn't see you at the last week
و I haven't seen you since last week
الاول انا ما شفتكش الاسبوع اللي فات بس ممكن اكون شوفتك الاسبوع دا
لكن التانيه معناها اني مشفتكش من الاسبوع اللي فات حتي الان

تعليقات

تعليقان (2)
إرسال تعليق

إرسال تعليق